Clear Sky

Direktlänk till inlägg 5 mars 2011

Spanien 27/2 - 5/3 - 2011

Av Leo Hagman - 5 mars 2011 19:45

Spanien 27/2 - 5/3 - 2011 !

Söndagen den 27/2 2011 var dagen vi alla hade väntat på. Kl 06.30 rullade bussen iväg från Vårgårda för att sedan dumpa oss på Landvetter flygplats. Varför? Jo, för vi duktiga ungar som läser/hade läst spanska skulle nu ut och sätta våra kunskaper på prov! VI SKULLE ÅKA TILL SPANIEN!

När vi hade landat i Spanien skulle vi åka buss till Salamaca, staden i landet som vi skulle tillbringa veckan i. Efter ca 2,5 timmars bussfärd var vi framme i Salamanca. Där mötte våra värdfamiljer upp oss som vi skulle bo hos. Jag skulle bo med min underbara kusin Jonatan, och man kan ju säga att jag och Jonte drog en vinstlott! Mer om detta längre fram!

Jag blev förälskad i staden redan första dagen (rimmade). Kl 08.30 ringde väckarklockan, det var dags för vår första dag i skolan, EN SPANSK SKOLA! :D Vilken upplevelse det var. Vi blev uppdelade i olika klasser. Jag och Kevin hamnade i samma klass såklart, men det var lugnt! Klassen vi hamnade var bra. Vi hade två stycken lärare. Den första i grammatik (väldigt högljud kvinna) och en i kommunikation (hur bra som helst). Första dagen fick vi även biljetter som gav oss två gratis drinkar på en välkomstfest senare samma kväll, av skolan! :O :D

Salamaca är som sagt en underbar stad. Den kryllar av människor och staden har även en massa historiska händelser med sig i bagaget. Kulturen i Spanien skilde sig en stor del också.  Levnadssättet gick inte att jämföra med Sverige. När vi vart ute på kvällarna och kom hem runt 2-3 på natten satt värdfamiljerna fortfarande uppe och tittade på tv eller liknade.

När det kom till matvanor så fick vi bröd och kex med sylt och en fet kopp med choklad eller kaffe till frukost. Det gillades starkt! Dock bara av mig tydligen... ;) Till middag fick man en form av 3 rätters. För, varm och efterrätt. Kvällsmaten fick vi bekosta och skaffa själva. Men inga problem! Det stora grabbgänget gick ut och letade reda på en fin restaurang varje kväll som vi åt på. Alla i resgruppen kände varandra, vilket gjorde att vi hade hur kul som helst!

En av dagarna fick vi en guidad tur genom staden. Stora katedraler och statyer fanns det gött om. Tror även jag hittade stället där flygbolaget SAS startade sin verksamhet :D

Jesus kom även förbi i sin firmabil! Tack vare att Philip ropade såg jag den och fick bilen på bild. Gissa om jag blev glad när denna kom och körde förbi under den guidade turen.! Fedex-killen Victor blev nu bitter :D

Som sagt, jag och Jonte drog nog vinstlotten när det kom att handla om rummen! Detta var vårt rum. Det var normalstort och hade två GUDOMLIGA sängar. Sov som en gud i dem. Familjen var trevlig och det var alltid nybäddat när man kom hem från skolan som började 9.30 och va slut runt 1 varje dag.

På lördagen var det dags att åka hem. Vemodet spred sig som smör genom kroppen när vi skulle ta farväl av familjerna.  Men vilka dagar det hade vart, Alla människor, skolan, festerna på kvällarna, kulturen, maten och SPANIEN! Detta är en resa som jag kommer minnas för livet.

Veckans låt är Mika - My Interpretation

Tack alla för en underbart rolig resa och vecka! Vi hade sjukt roligt och alla njöt av resan fullt ut! Ett minne för livet! :D

Bye Bye/ Clear Sky :)

Fröken Svår

24 mars 2011 16:33

Vi måste verkligen få ordning på dina frukostvanor! :P